آکادمی رابکس
NFT
nft چیست

NFT چیست ؟ آموزش کاملا رایگان

  • مبتدی
  • 8دقیقه
  • 10 شهریور 1401
4.4
4.4

فهرست مطالب

  • توکن NFT چیست ؟
  • توکن ارز دیجیتال
  • ویژگی‌های توکن NFT چیست ؟
  • روش ساخت NFT چیست ؟
  • آموزش ساخت NFT در Opensea
  • روش فروش NFT چیست ؟
  • روش خرید NFT چیست ؟
  • دلیل ارزشمندی NFT چیست ؟
  • کاربرد توکن NFT چیست ؟
  • انواع بازی های NFT چیست؟
  • بهترین بلاک چین برای ساخت NFT چیست ؟
  • روش های کسب درآمد از NFT چیست ؟
  • گرانترین توکن NFT بازار ارزهای دیجیتال
  • پل میان زنجیره ای NFT چیست؟
  • هزینه ساخت NFT چقدر است ؟
  • چگونه NFT رایگان به دست آوریم ؟

در سال‌های اخیر مفهوم NFT به یکی از معروف‌ترین اصطلاحات حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. بسیاری از هنرمندان در حوزه‌های مختلف عکاسی، نقاشی، طراحی و انیمیشن توانسته‌اند آثار خود را به NFT تبدیل کنند و با قیمت‌های مناسب به فروش برسانند. تجربه موفق فروش NFT باعث علاقمندی سایر هنرمندان به این حوزه شده است.

اگرچه بیشتر تولیدکنندگان آثار NFT هنرمندان هستند اما افراد عادی نیز با داشتن ایده‌های خلاقانه می‌توانند مجموعه NFTهای خود را ایجاد کنند و از آن‌ها برای  کسب درآمد از ارز دیجیتال بهره بگیرند. پیش شرط انجام این کار، آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و چگونگی کار در این فضا است. در این مقاله، علاوه بر پاسخ به سوال NFT چیست و بررسی ویژگی‌های توکن‌های غیر قابل معاوضه، نحوه ساخت NFT و روش‌های خرید و فروش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توکن NFT چیست ؟

«توکن غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Token | NFT) که به اختصار به آن «ان اف تی» (NFT) گفته می‌شود، نوعی از توکن‌های ارز دیجیتال است که هر واحد آن با واحدهای دیگر متفاوت است و به همین دلیل ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر نیست. برای ساده‌سازی مفهوم NFT بهتر است ابتدا با مفاهیم قابل معاوضه بودن و غیر قابل معاوضه بودن آشنا شویم.

روزانه هزاران نفر بیت کوین‌های خود را در پلتفرم‌های دیفای به سایر کاربران وام می‌دهند تا از این طریق به کسب درآمد بپردازند. موقع بازپرداخت وام، وام دهنده انتظار ندارد که دقیقا همان بیت کوینی که وام داده بود را دریافت کند زیرا هیچ تفاوتی بین دو سکه بیت کوین وجود ندارد و از هر نظر، ارزش دو بیت کوین با یکدیگر برابر است.

از این منظر بیت کوین شبیه اسکناس پول است. شما اگر به دوست خود یک اسکناس 10 هزار تومانی داده باشید، انتظار ندارید که موقع بازپرداخت دقیقا همان اسکناس به شما برگردانده شود. شما هر ترکیبی از اسکناس‌ها که ارزش آن‌ها برابر با 10 هزار تومان است را برای بازپرداخت قابل می‌کنید. به این نوع از دارایی‌ها که واحدهای آن‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند «قابل معاوضه» (Fungible) گفته می‌شود. بیت کوین و ارزهای فیات رایج همگی جزو این دسته از دارایی‌ها به شمار می‌آیند.

نوع دوم دارایی‌ها که در مقابل دارایی‌های نوع اول تعریف می‌شوند، دارایی‌هایی هستند که ارزش واحدهای آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست. در این نوع دارایی‌ها یک یا چند ویژگی خاص برای هر دارایی مطرح است که این ویژگی‌ها، دارایی‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. این تمایز می‌تواند تاثیر خود را در ارزش دارایی نیز نشان دهد اما الزامی به آن نیست. به این نوع از دارایی‌ها «غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible) گفته می‌شود.

در دنیای فیزیکی و واقعی، آثار هنری از جمله دارایی‌های غیر قابل معاوضه هستند. کپی یک اثر از داوینچی به هیچ عنوان ارزشی برابر با اصل اثر را ندارد زیرا ارزشمندی اثر هنری به اصالت آن است. حتی دو اثر هنری مربوط به داوینچی نیز ارزش یکسانی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به صرف یکسان بودن هنرمند معادل یکدیگر در نظر گرفت.

توکن NFT در فضای ارز دیجیتال دقیقا مشابه آثار هنری در دنیای واقعی است و به رمز ارزهایی گفته می‌شود که به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت، منحصر به فرد و غیر قابل معاوضه هستند. در بخش بعدی به طور کامل به بررسی انواع توکن‌ها می‌پردازیم تا به طور فنی به سوال توکن NFT چیست پاسخ دهیم.

 

تعریف NFT چیست

 

توکن ارز دیجیتال

در بخش قبل با بررسی مثال‌های ساده فهمیدیدم که توکن NFT چیست و معادل چه نوع دارایی‌ها در دنیای واقعی است. در این بخش می‌خواهیم با بررسی مفهوم توکن و انواع آن، تعریف فنی و دقیق توکن NFT را بررسی کنیم. رمز ارزها را به طور کلی می‌توان به دو دسته «کوین» (Coin) و «توکن» (Token) تقسیم کرد.

کوین به رمز ارزهایی گفته می‌شود که به طور مستقیم در بلاک چین ایجاد می‌شوند و از آن‌ها برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. کوین «BTC» رمز ارز بلاک چین بیت کوین و کوین «ETH» رمز ارز اصلی بلاک چین اتریوم است. توکن‌ها، نوع دوم ارزهای دیجیتال هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته می‌شوند.

قرارداد هوشمند مجموعه‌ای از قوانین تعیین شده به صورت کد‌های برنامه‌نویسی است که پس از ساخت، به عنوان یک تراکنش به بلاک چین‌ اضافه می‌شود و کاربران می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند. بسیاری از ابزارهای امور مالی مثل پلتفرم‌های وام‌دهی و صرافی‌های غیرمتمرکز مانند صرافی PancakeSwap با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند. یکی از ویژگی‌های قراردادهای هوشمند امکان ایجاد ارز دیجیتال جدید است.

به رمز ارزهای ساخته شده در قراردادهای هوشمند توکن ارز دیجیتال گفته می‌شود. این توکن‌ها برای کاربردهای درون قرارداد استفاده می‌شوند و هزینه کارمزد آن‌ها با رمز ارز اصلی بلاک چین پرداخت می‌شود. توکن‌ها با استفاده از استانداردهای تعریف شده در بلاک چین‌ها ایجاد می‌شوند. این استانداردها کمک می‌کنند تا امکان تعامل بین قراردادهای مختلف با استفاده از این توکن‌ها به وجود بیاید. در ادامه به بررسی سوال استاندارد ساخت NFT چیست می‌پردازیم.

استاندارد ساخت NFT چیست ؟

دو نوع استاندارد اصلی برای تعریف توکن در قراردادهای هوشمند وجود دارد. استاندارد نوع اول برای ساخت توکن‌های قابل معاوضه است. این توکن‌ها همانند اسکناس هستند و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل در استاندارد استفاده شده برای آن‌ها، متغیر منحصربه‌فردی برای تمایز قائل شدن بین توکن‌ها وجود ندارد.

این استاندارد در شبکه اتریوم با عنوان «ERC-20» شناخته می‌شود. در سایر پلتفرم‌های ساخت قرارداد هوشمند نیز از این نوع استاندارد برای ساخت توکن قابل معاوضه استفاده می‌شود و تنها اسم آن‌ها با شبکه اتریوم متفاوت است. به عنوان مثال، در شبکه ترون این استاندارد با عنوان «TRC-20» شناخته می‌شود.

نوع دوم استاندارد تعریف شده برای ایجاد توکن‌ها مربوط به ساخت NFT است که در شبکه اتریوم با عنوان «ERC-721» شناخته می‌شود. توکن‌های ساخته شده با این استاندارد هر کدام با یک شناسه مخصوص ساخته می‌شوند. این شناسه باعث منحصر‌به‌فرد بودن توکن‌های ساخته شده می‌شود.

علاوه بر ویژگی شناسه تعریف شده در قرارداد هوشمند، بسیاری از NFTها به آثار هنری دیگر متصل می‌شوند که این کار با استفاده از پروژه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز انجام می‌شود. این مساله جنبه دیگری از منحصربه‌فرد بودن را به توکن‌های NFT اضافه می‌کند. به طور خلاصه می‌توان گفت توکن NFT نوعی توکن ارز دیجیتال منحصر به فرد است که توسط قراردادهای هوشمند ساخته شده و به شبکه بلاک چین اضافه می‌شود.

این نوع توکن‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌‌های خاص نمی‌توانند به عنوان جایگزین پول مورد استفاده قرار بگیرند اما وجود این ویژگی‌ها منجر به تعریف ویژگی‌های جدید برای توکن‌ها می‌شود. NFTها کاربردهای زیادی در فضای ارز دیجیتال دارند و از آن‌ها می‌توان برای اتصال دنیای واقعی به دنیای بلاک چین استفاده کرد. در بخش‌های بعدی به طور کامل به سوال کاربردهای NFT چیست پاسخ خواهیم داد. اما پیش از آن به بررسی سوال ویژگی‌های NFT چیست می‌پردازیم.

ویژگی‌های توکن NFT چیست ؟

در بخش‌های قبلی، به سوال‌های توکن NFT چیست و استاندارد ساخت NFT چیست به طور کامل پاسخ دادیم. ان اف تی نوعی توکن ارز دیجیتال است که می‌تواند برای نمایش دادن ویژگی‌های خاص اشیا و افراد استفاده شود. به عنوان مثال، از NFT می‌توان برای نمایش آثار هنری در فضای بلاک چین استفاده کرد یا هویت دیجیتال افراد را با استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه نمایش داد. NFTها علاوه بر یکتا بودن، ویژگی‌های جذاب دیگری دارند که مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • قابلیت تایید اصالت اثر: تکنولوژی دفتر کل توزیع شده امکان بررسی تاریخچه تراکنش توکن‌ها را به کاربران می‌دهد. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این ویژگی، تاریخچه تراکنش‌های توکن‌ها را بررسی کنند و اصالت آن‌ها را تایید یا رد کنند.
  • غیر قابل تخریب: NFTها با استفاده از قراردادهای هوشمند در بلاک چین‌ها ساخته می‌شوند. این قراردادها پس از اضافه شدن به بلاک چین ، قابل حذف نیستند و هیچ کس قادر به دستکاری آن‌ها نیست. بنابراین، تا زمانی که بلاک چین فعال است،NFTهای ساخته شده در آن‌ها قابل تخریب نیست.
  • تقسیم ناپذیر: توکن‌های غیر قابل معاوضه تقسیم‌ ناپذیر هستند و نمی‌توان آن‌ها را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد. این به این معنی است که نمی‌توان بخش از یک توکن NFT را جدا کرد و به فروش رساند. (در حال حاضر برخی از پروژه‌ها با قفل کردن NFTها در یک قرارداد هوشمند، آن را معادل چند توکن قابل معاوضه در نظر می‌گیرند که هر توکن جدید، نشان‌دهنده مالکیت بر بخشی از توکن NFT است. این کار برای مشارکت بیشتر افراد در NFTها بسیار کاربردی است.)
  • کمیابی: کمیابی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دارایی‌های غیر قابل معاوضه است. در فضای NFT کمیابی به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی آثار هنری شناخته می‌شود. هر چه تعداد کمتری از یک توکن NFT ایجاد شود، ارزش آن اثر بیشتر از دیگر آثار خواهد بود.
  • نقدشوندگی پایین: توکن‌های قابل معاوضه به طور دائم مورد ترید و معامله قرار می‌گیرند و قیمت آن‌ها توسط مکانیسم عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. NFTها بر خلاف توکن‌های قابل معاوضه، حجم معاملات بالایی ندارند و ممکن است برای فروش یک توکن NFT در قیمت خاص، مدت زمان زیادی صبر کنید.

حال که فهمیدیم ویژگی‌های اساسی توکن NFT چیست می‌توانیم به سوال روش ساخت NFT چیست پاسخ دهیم.

 

ویژگی های NFT چیست

 

روش ساخت NFT چیست ؟

یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال ساخت NFT از آثار هنری و فروش آن‌‌ها به علاقمندان است. اثر هنری می‌تواند عکس، فیلم، انیمیشن یا نقاشی باشد. برای تبدیل آثار هنری به NFT باید فایل دیجیتال اثر ایجاد شود. پس از این مرحله، کار ساخت NFT مربوط به اثر آغاز می‌شود. ساخت NFT با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. هنرمندان می‌توانند قرارداد هوشمند مربوط به آثار هنری خود را به صورت جداگانه ایجاد و به بلاک چین اضافه کنند.

انجام این کار به دانش فنی بالایی نیاز دارد و تنها برنامه‌نویس‌های قرارداد‌های هوشمند از این روش استفاده می‌کنند. روش ساده‌تر ساخت NFT استفاده از پلتفرم‌های ساخت و خرید و فروش NFT است. این پلتفرم‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند طراحی شده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند که با مشخص کردن اسم و قیمت و آپلود کردن فایل اثر، توکن NFT خود را ایجاد کنند. به این پلتفرم‌ها «مارکت پلیس» (Marketplace) گفته می‌شود.

مارکت پلیس‌ها معمولا در یک پلتفرم ساخت قرارداد هوشمند مثل «اتریوم»، «سولانا» یا «بایننس» ساخته می‌شوند و NFTهای آن‌ها نیز در همین بلاک چین‌ها ذخیره می‌شوند. امروزه بسیاری از مارکت پلیس‌ها هستند که از چندین شبکه بلاک چین پشتیبانی می‌کنند و به همین دلیل هزینه ضرب کردن توکن NFT در آن‌ها بسته به شبکه متغیر است.

در حال حاضر بسیاری از این پلتفرم‌ها از روش «Lazy Minting» برای ایجاد توکن NFT استفاده می‌کنند. در این روش، توکن NFT ایجاد شده توسط مالک اصلی به بلاک چین اضافه نمی‌شود بلکه اطلاعات مربوط به اثر در مارکت پلیس اضافه و توکن برای فروش قرار داده می‌شود. اگر توکن NFT خریدار داشت NFT به بلاک چین اضافه می‌شود و هزینه ضرب آن نیز توسط خریدار پرداخت می‌شود.

استفاده از این روش باعث افزایش تمایل افراد به ساخت NFT و ارائه آن برای فروش بوده است. در ادامه به آموزش ساخت NFT در مارکت پلیس معروف Opensea می‌پردازیم. کار ساخت NFT در سایر مارکت پلیس‌ها نیز مشابه این پلتفرم است و تنها کیف پول‌های مورد نیاز و شبکه‌های بلاک چینی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.

آموزش ساخت NFT در Opensea

در بخش قبل فهمیدیم که روش ساخت NFT چیست و برای ایجاد توکن NFT از چه ابزارهایی استفاده می‌شود. در این بخش می‌خواهیم ساخت NFT در پلتفرم Opensea را بررسی کنیم. «اپن سی» (Opensea) یکی از معروف‌ترین مارکت پلیس‌های بازار ارزهای دیجیتال است که بر روی شبکه‌های بلاک چینی اتریوم و پلیگون فعالیت می‌کند.

این مارکت پلیس با داشتن بیش از 600 هزار کاربر و بیش از 10 میلیارد دلار حجم بازار، بزرگ‌ترین پلتفرم ساخت NFT و خرید و فروش آن است. برای ساخت NFT در این پلتفرم نیاز است که از کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. «متامسک» بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای این کار است. که در ادامه، مراحل نصب کیف پول و سایر مراحل مربوط به ساخت NFT را بررسی می‌کنیم.

ساخت کیف پول متامسک

پیش از پاسخ به سوال روش ایجاد NFT چیست ابتدا باید نحوه ساخت کیف پول را برای اتصال به پلتفرم‌های ساخت NFT آموزش دهیم. با مراجعه به سایت مارکت پلیس اپن سی به آدرس «Opensea.io» و انتخاب گزینه «Create» می‌توانید کار ساخت NFT را شروع کنید. با انتخاب این گزینه از شما خواسته می‌شود که یکی از کیف پول‌های قابل استفاده را انتخاب و به سیستم وصل کنید.

کیف پول متامسک یکی از گزینه‌های محبوب است که بر روی آن کلیک می‌کنیم. در صورتی که این کیف پول از قبل به مرورگر اضافه شده باشد، پنجره مربوط به آن نمایش داده می‌شود که با تایید پیام اتصال، می‌توانید کیف پول را به مارکت پلیس وصل کنید. در صورتی که متامسک بر روی مرورگر شما نصب نباشد، به سایت اصلی این کیف پول ارجاع داده می‌شوید تا کیف پول را دانلود کنید.

آدرس سایت متامسک «Metamask.io» است که می‌توانید به صورت مستقیم نیز به آن مراجعه و کیف پول را نصب کنید. این کیف پول در سه نسخه اندروید، آی‌او‌اس و افزونه مرورگر موجود است که برای کار در سیستم کامپیوتری، افزونه مرورگر آن را دانلود می‌کنیم. در صفحه اول سایت با انتخاب گزینه مربوط به مرورگر، بر روی مورد «Install metamsk for chrome» کلیک می‌کنیم تا کار نصب کیف پول آغاز شود.

 

نصب متامسک

 

پس از کلیک بر روی گزینه گفته شده، صفحه مربوط به دانلود و خرید نرم‌افزارهای مرورگر باز می‌شود که در این صفحه جدید می‌توانید با انتخاب گزینه «Add to Chrome» متامسک را دانلود و به عنوان افزونه به مرورگر خود اضافه کنید. پس از دانلود، کیف پول به صورت خودکار به مرورگر اضافه می‌شود و شما می‌توانید از گزینه «Extensions» موجود در قسمت بالا و سمت راست مرورگر به آن دسترسی داشته باشید. امکان استفاده از سایر مرورگرها به جای کروم نیز وجود دارد.

 

نصب کیف پول متامسک

 

پس از این مرحله، کار ایجاد کیف پول آغاز می‌شود. کیف پول ابزاری برای دسترسی کاربران به دارایی‌های موجود در بلاک چین است. با استفاده از متامسک می‌توان انواع ارزهای دیجیتال را نگهداری کرد و یا به خرید و فروش آن‌ها پرداخت. در ادامه، نحوه ایجاد کیف پول شخصی متامسک را آموزش می‌دهیم.

روش ایجاد کیف پول متامسک برای اتصال به مارکت پلیس NFT چیست ؟

با کلیک بر روی افزونه متامسک در مرورگر، صفحه مربوط به ایجاد کیف پول باز می‌شود. در این صفحه، گزینه «Get Started» را انتخاب می‌کنیم. در پنجره جدید باز شده، دو گزینه برای ادامه کار مشاهده می‌شود. گزینه سمت چپ، برای مواقعی است که می‌خواهید کیف پول موجود را به متامسک اضافه کنید. در این حالت با وارد کردن عبارت بازیابی کیف پول، کیف پول شما به متامسک سیستم اضافه می‌شود. گزینه سمت راست برای ساخت کیف پول جدید است. با انتخاب گزینه «Create a Wallet» به مرحله بعدی ساخت کیف پول متامسک رجوع می‌کنیم.

 

ایجاد کیف پول متامسک

 

پس از این مرحله، پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن اطلاعاتی در مورد اینکه متامسک به اطلاعات اساسی کاربران مثل کلید خصوصی، تراکنش‌ها و سایر اطلاعات شخصی آن‌ها دسترسی ندارد، منتشر شده است. با انتخاب گزینه «I agree» به مرحله بعدی مراجعه می‌کنیم. در پنجره جدید از شما خواسته می‌شود که برای کیف پول خود رمز تعیین کنید.

افرادی که به کامپیوتر شخصی شما دسترسی دارند، بدون داشتن این رمز ارز نمی‌توانند از افزونه متامسک استفاده کنند. بنابراین، انتخاب رمز قوی و مناسب برای تامین امنیت کیف پول ضروری است. با تعیین رمز و تایید آن گزینه «Create» را انتخاب می‌کنیم تا به مرحله بعدی ساخت کیف پول برسیم.

 

ایجاد ولت متامسک

 

در صفحه جدید باز شده، اطلاعاتی در مورد «عبارت بازیابی سری» (Secret Recovery Phrase) کیف پول قرار داده شده است که مطالعه و مشاهده آن‌ها لازم و ضروری است. عبارت بازیابی در کیف پول متامسک یک عبارت دوازده کلمه‌ای است که رمز اصلی دسترسی به تمام دارایی‌های موجود در بلاک چین‌ها است. این عبارت باید به شکل امن نگهداری شود و دست هیچ کس دیگری نباشد. هر شخص دیگری با دسترسی به این عبارت می‌تواند به کیف پول و دارایی‌های شما دسترسی داشته باشد و آن‌ها را به سرقت ببرد.

در صورتی که گوشی موبایل یا کامپیوتر شما دچار مشکل شود با استفاده از عبارت بازیابی امکان دسترسی به کیف پول و دارایی‌های آن در یک گوشی یا کامپیوتر جدید برای شما فراهم خواهد بود.  بنابراین، عبارت بازیابی خود را با دقت یادداشت کنید و در چند جای امن از آن نگهداری کنید و به هیچ عنوان آن را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید. پس از مطالعه این صفحه، گزینه «Next» را انتخاب کنید تا به مرحله بعدی منتقل شوید.

صفحه جدید باز شده شامل عبارت بازیابی است. با کلیک بر روی قفل نمایش داده شده در صفحه، عبارت بازیابی به صورت کامل نمایش داده می‌شود. این عبارت را که شامل دوازده کلمه است با دقت یادداشت کنید و در جای امن نگهداری کنید. در سمت راست صفحه توصیه‌هایی برای نگهداری امن از عبارت بازیابی نوشته شده است که می‌توانید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که ترتیب واژه‌ها در عبارت بازیابی مهم است. پس از یادداشت عبارت بر روی گزینه «Next» کلیک کنید.

 

نصب کیف پول متامسک

 

پنجره جدید برای تایید عبارت بازیابی است. در این پنجره دوازده کلمه عبارت بازیابی به صورت نامنظم آورده شده است و شما باید آن‌ها را به ترتیب انتخاب کنید تا در جعبه خالی بالا نوشته شوند. پس از انتخاب هر دوازده کلمه گزینه «Confirm» را انتخاب کنید. با انجام این کار کیف پول ساخته می‌شود و پنجره مربوط به نهایی شدن آن نمایش داده می‌شود.

با کلیک بر روی گزینه «All done» کار ساخت کیف پول تمام می‌شود. تصویر زیر مربوط به پنجره تایید عبارت بازیابی است. توجه داشته باشید که این کیف پول برای آموزش ایجاد شده است و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود و به همین دلیل عبارت بازیابی آن نمایش داده شده است. به هیچ عنوان نباید عبارت بازیابی کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

 

نصب متامسک

 

نحوه اتصال کیف پول متامسک به مارکت پلیس NFT چیست ؟

در مرحله اول از ساخت NFT نحوه ساخت کیف پول ارز دیجیتال متامسک آموزش داده شد. هر مارکت پلیسی ممکن است کیف پول مخصوص خود را داشته باشد یا اینکه از کیف پول‌های مختلفی استفاده کند. به طور معمول روند ساخت تمامی کیف پول‌ها شبیه هم است و شما می‌توانید از روند طی شده برای ساخت متامسک برای سایر انواع کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنید.

در مرحله دوم ساخت NFT نیاز است که کیف پول خود را به مارکت پلیس معرفی کنید. برای انجام این کار دوباره به سایت اصلی Opensea مراجعه و گزینه «Create» را انتخاب می‌کنیم. با انتخاب این گزینه و کیف پول متامسک پنجره مربوط به کیف پول در سمت راست مرورگر باز می‌شود و درخواست اتصال کیف پول به سایت مارکت پلیس را نمایش داده می‌شود. اگر چند حساب بر روی کیف پول داشته باشید می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و بر روی گزینه «Next» کلیک کنید.

 

اتصال متامسک یه اپن سی

 

پس از این مرحله، پنجره جدید در متامسک باز می‌شود که آدرس انتخاب شده برای اتصال را نمایش می‌دهد. در صورت درست بودن آدرس، بر روی گزینه «Connect» کلیک کنید تا کیف پول به Opensea وصل شود. پس از انجام این کار مرحله اتصال کیف پول به مارکت پلیس تمام و مرحله ساخت NFT با وارد کردن اطلاعات مربوط به اثر شروع می‌شود.

 

استفاده از متامسک در opensea

 

توجه داشته باشید که برای اتصال کیف پول به Opensea نیازی به استفاده از گزینه «Create» نیست. برای انجام این کار می‌توان از آیکون کیف پول موجود در گوشه بالا سمت راست صفحه اول سایت استفاده کرد و با گذراندن مراحل مشابه، کیف پول را به مارکت پلیس اضافه کرد.

ایجاد توکن NFT در Opensea

پس از اتصال کیف پول به مارکت پلیس و انتخاب گزینه «Create»، پنجره مربوط به وارد کردن اطلاعات اثر هنری به منظور ساخت توکن NFT باز می‌شود. در این مرحله نیاز است که اطلاعات خواسته شده برای توکن NFT بارگذاری شود و در انتها اثر برای فروش در بازار ارائه شود. در Opensea امکان ساخت NFT از تصویر، ویدیو، آئودیو و مدل‌های سه‌بعدی وجود دارد و می‌توان فایل مربوط به این آثار را با پسوندهای «JPG, PNG, GIF, SVG, MP4, WEBM, MP3, WAV, OGG, GLB, GLTF» به پلتفرم اضافه کرد. اندازه فایل حداکثر می‌تواند 100 مگابایت باشد.

فرض کنید می‌خواهیم توکن NFT مربوط به لوگوی صرافی ارز دیجیتال رابکس را ایجاد کنیم. پس از ورود به بخش اطلاعات مربوط به توکن NFT در اولین بخش صفحه، تصویر لوگو را آپلود می‌کنیم و در قسمت «Name» نام «Rabex» را برای اثر انتخاب می‌کنیم. پر کردن جفت این متغیرها الزامی است ولی گزینه «External link» اختیاری است. در این قسمت می‌توانید لینک مرتبط با اثر را به آن اضافه کنید. ما در این بخش، آدرس صرافی ارز دیجیتال رابکس را قرار می‌دهیم.

 

ساخت nft در opensea

 

در ادامه صفحه، سایر اطلاعات مربوط به توکن NFT قرار داده شده است. در بخش «Description» اطلاعات مربوط به اثر هنری نوشته می‌شود. اطلاعات این بخش به خریداران NFT نمایش داده می‌شود. هر چقدر این اطلاعات جذاب نوشته شده باشند و اطلاعات بیشتری به مخاطبان بدهند، شانس فروش NFT با قیمت مناسب بالا می‌رود.

بخش «Collection» برای آیتم‌هایی است که بخشی از یک کلکسیون هستند. اگر از قبل یک کلکسیون ایجاد کرده‌اید و این اثر جزوی از آن کلکسیون است، می‌توانید اسم آن را در بخش مورد نظر انتخاب کنید. در صورتی که کلکسیونی از قبل ایجاد نکرده‌اید، می‌توانید پس از ایجاد آیتم آن را در یک کلکسیون قرار دهید.

 

ساخت ان اف تی در اپن سی

 

سه بخش بعدی موجود در پنجره اطلاعات توکن NFT، مربوط به اضافه کردن ویژگی‌های خاص به اثر است. در بخش «Properties» می‌توانید ویژگی‌های کیفی مثل جنسیت را به توکن NFT خود اضافه کنید. در قسمت «Levels» می‌توانید ویژگی‌های عددی را به صورت یک محور عددی محدود به یک سقف و کف نمایش دهید. بخش «Stats» نیز برای اضافه کردن ویژگی‌های عددی به اثر استفاده می‌شود. الزامی به تعیین هیچ یک از این ویژگی‌ها نیست.

 

ایجاد توکن nft در opensea

 

برخی از آثار NFT ممکن است شامل اطلاعاتی باشند که تنها باید خریدار توکن NFT آن را مشاهده کند. با فعال کردن ویژگی «Unlockable Content» می‌توان در قسمت نمایش داده شده، اطلاعات مورد نظر را قرار داد. به عنوان مثال، ممکن است یک کلکسیون NFT به عنوان پاداش، کلید خصوصی یک کیف پول شامل مقداری توکن ارز دیجیتال را به خریدار توکن NFT هدیه بدهد. این کار با استفاده از این ویژگی قابل انجام است.

از گزینه «Explicit & Sensitive Content» برای مشخص کردن ویژگی‌های خاص یک اثر که ممکن است برای همه کاربران مناسب نباشد، استفاده می‌شود. به عنوان مثال، عکس‌های حاوی محتوای خشن می‌توانند از این گزینه استفاده کنند. گزینه «Supply» نیز تعیین کننده تعداد کپی‌های موجود از اثر است. هرچه تعداد کمتر باشد، ارزش توکن NFT بیشتر خواهد بود.

 

ایجاد ان اف تی در اپن سی

 

در بخش پایانی اطلاعات مربوط به اثر، نیاز است که بلاک چین مورد نظر برای ساخت NFT انتخاب شود. در حال حاضر امکان انتخاب شبکه‌های اتریوم و پلیگون وجود دارد اما به زودی بلاک چین‌های «Klaytn» و «Solana» نیز به این فهرست اضافه خواهند شد. هزینه ایجاد توکن NFT در پلیگون به مراتب کمتر از شبکه اتریوم است و به همین دلیل این شبکه را برای ساخت NFT انتخاب می‌کنیم تا خریدار هزینه زیادی بابت ضرب کردن توکن NFT و ایجاد تراکنش در بلاک چین پرداخت نکند.

گزینه دیگری با عنوان «Freeze metadata» وجود دارد که پس از ایجاد  توکنNFT فعال می‌شود. این گزینه به معنی نهایی کردن اطلاعات NFT و ثبت آن‌ها به صورت دائمی در شبکه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است. با انجام این کار، امکان تغییر اطلاعات توکن NFT وجود نخواهد داشت. پس از ثبت تمامی اطلاعات با کلیک بر روی گزینه «Create» ان اف تی مورد نظر ساخته می‌شود.

 

روش ساخت توکن nft چیست

 

با ایجاد توکن NFT می‌توانید اثر ساخته شده را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. برای دسترسی به توکن NFT ساخته شده می‌توانید به پروفایل خود در Opensea مراجعه کنید. در این قسمت اثر مورد نظر نمایش داده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید با کلیک بر روی پروفایل کلکسیون، اطلاعات مربوط به آن را وارد و کلکسیون خود را ایجاد کنید. حال که فهمیدیم روش ساخت NFT چیست نوبت به فروش آن می‌رسئد. در بخش بعدی به طور مفصل به سوال روش فروش توکن NFT چیست پاسخ می‌دهیم.

روش فروش NFT چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که روش ساخت NFT چیست و چگونه می‌توان یک اثر هنری را به توکن NFT تبدیل کرد. در این بخش هدف ما آموزش فروش NFT است. برای فروش NFT ساخته شده در یک مارکت پلیس بهترین روش قراردادن آن در لیست فروش همان مارکت پلیس است. برای فروش سایر NFTها که در بلاک چین ثبت شده‌اند و در کیف پول کاربران قرار دارند، می‌توان از تمام مارکت پلیس‌هایی که از شبکه بلاک چین NFT پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد.

روند فروش این آثار به این صورت است که با اتصال کیف پول به مارکت پلیس و انتخاب NFT، قیمت فروش یا حراجی برای توکن NFT تعیین می‌شود و پس از امضای تراکنش‌ها ان اف تی در فهرست NFTهای قابل خریداری قرار می‌گیرد. در ادامه این بخش، آموزش فروش توکن NFT ساخته شده در Opensea آموزش داده می‌شود.

فروش توکن NFT در Opensea

برای فروش NFT ایجاد شده در Opensea ابتدا با مراجعه به پروفایل کاربری بر روی آیتم ایجاد شده کلیک می‌کنیم تا وارد بخش مربوط به آن اثر شویم. در این بخش، تمامی اطلاعات مربوط به آیتم قرار دارد. در قسمت بالای سمت راست این صفحه دو گزینه «Edit» و «Sell» دارند که گزینه اول برای ویرایش اطلاعات مربوط به NFT است. با کلیک بر روی این گزینه شما به پنجره قبلی برای ساخت NFT ارجاع داده می‌شوید تا اطلاعات را ویرایش کنید.

گزینه دوم برای فروش NFT مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر روی آن کلیک می‌کنیم تا وارد مراحل بعدی کار شویم. در پنجره باز شده اطلاعات مربوط به فروش NFT قرار دارد. شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه «Accept card payments» و وارد کردن اطلاعات حساب بانکی بین‌المللی، امکان خرید توکن NFT با پول فیات را نیز برای کاربران فعال کنید. این گزینه برای ایرانی‌ها مناسب نیست.

بخش مربوط به «Quantity» تعداد کپی‌هایی از آیتم را که قابل فروش است مشخص می‌کند. در توکن NFT لوگوی رابکس، تعداد اثر 100 انتخاب شد. بنابراین، در این قسمت می‌توان از یک تا 100 هر عددی را قرار داد. تصویر زیر به طور کامل صفحه فروش NFT در Opensea را نمایش می‌دهد.

 

فروش NFT

 

بخش دوم فروش مربوط به قیمت‌گذاری هر واحد از توکن NFT است که در حال حاضر قیمت بر پایه ارز دیجیتال اتریوم قابل تعیین است و حتما باید ارزش مقداری آن بالاتر از 5 دلار باشد. گزینه «Duration» برای تعیین زمان فروش NFT است و مشخص می‌کند که آیتم‌ها در چه بازه زمانی قابل خرید هستند. امکان رزرو کردن توکن برای یک آدرس خاص نیز در Opensea وجود دارد.

در صورت فروش رفتن توکن NFT کاربران، 2.5 درصد از کل هزینه معامله به عنوان کارمزد به پلتفرم پرداخت می‌شود و مابقی به کیف پول ایجاد کننده توکن NFT ارسال می‌شود. با کلیک بر روی گزینه «Complete Listing» کار فروش NFT آغاز می‌شود. برای نهایی شدن این کار نیاز است که کاربر از طریق کیف پول خود سه مرحله ایجاد کلکسیون، تعیین قیمت و لیست شدن NFT در صرافی را تایید کند. این مراحل به ترتیب در کیف پول ظااهر می‌شوند و شما با انتخاب گزینه «Sign» هر یک از آن‌ها را تایید می‌کنید. پس از تایید هر سه مرحله، توکن NFT در لیست فروش قرار می‌گیرد.

 

فروش ان اف تی

 

پس از قرار دادن توکنNFT برای فروش شما می‌توانید تمامی فعالیت‌های مربوط به NFTها را در پروفایل مشاهده کنید. امکان کنسل کردن فروش نیز در این بخش وجود دارد. در صورتی که خریداران به دنبال خرید NFT با قیمت پایین‌تر باشند، می‌توانند پیشنهادهای خود را برای شما ارسال کنند. شما با مراجعه به پروفایل خود در مارکت پلیس می‌توانید این درخواست‌ها را مشاهده و قبول یا رد کنید.

حال که به سوالات روش ساخت NFT چیست و روش فروش NFT چیست پاسخ داده‌ایم، نوبت به بررسی پاسخ سوال روش خرید NFT چیست رسیده است. کاربران می‌توانند با خرید توکن NFT دیگران در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا به کسب درآمد از توکن NFT بپردازند.

روش خرید NFT چیست ؟

مشابه با ساخت و فروش NFT از مارکت پلیس‌ها برای خرید NFT نیز استفاده می‌شود. معمولا NFTهای هر بلاک چین بر روی مارکت پلیس‌های مخصوص آن بلاک چین ارائه می‌شوند اما در حال حاضر بیشتر مارکت پلیس‌ها به دنبال افزایش حمایت از خرید و فروش NFTها با افزایش تعداد بلاک چین‌های خود هستند. به هر حال، بسیاری از بازی‌های بلاک چینی و پروژه‌های متاورسی بازار مخصوص خود را دارند و برای خرید NFTهای مربوط به آن‌ها باید به مارکت پلیس‌های مخصوص آن‌ها مراجعه کنید.

در میان مارکت پلیس‌های عمومی، Opensea بیشترین تعداد کاربر و حجم معاملات را دارد. به دلیل نقدشوندگی بالا، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند NFTهای خود را از طریق این مارکت پلیس به فروش برسانند. بنابراین، مارکت پلیس Opensea گزینه مناسبی برای خرید NFT است. کار با سایر بازارهای خرید و فروش NFT نیز مشابه همین بازار است. در ادامه به بررسی مراحل خرید NFT از این بازار می‌پردازیم.

خرید NFT از Opensea

برای خرید NFT از Opensea ابتدا به سایت این مارکت پلیس مراجعه و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم. برای انجام این کار از یک کیف پول جدید استفاده می‌کنیم. پس از انجام این کار به بخش «Explore» مراجعه می‌کنیم تا NFTهای مورد نظر خود را پیدا کنیم. اگر یک NFT خاص که نام آن را می‌دانید مد نظر هست می‌توانید اسم آن را جست و جو و برای خرید اقدام کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از این بخش، NFTهای مختلف را مشاهده و در صورت تمایل نسبت به خرید اقدام کنید.

در Opensea توکن‌های غیر قابل معاوضه بر اساس انواع مختلفی که دارند در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفته‌اند تا کاربران به راحتی بتوانند به توکن مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین انواع NFT تعریف شده در این مارکت پلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آثار هنری
  • آثار کلکسیونی
  • دامنه‌های بلاک چینی
  • توکن‎های مربوط به متاورس‌ها و دنیاهای مجازی
  • موسیقی
  • عکس
  • کارت بازی

با کلیک بر روی هر یک از این گزینه‌ها می‌توان فهرست آثار موجود در آن‌ها را مشاهده کرد. کلکسیون‌هایی که اصالت دارایی‌های آن‌ها توسط تیم Opensea تایید شده است با تیک آبی نمایش داده می‌شود. این تیک کمک می‌کند تا NFT قلابی به عنوان توکن اصلی به کاربران فروخته نشود. ما به دنبال خرید NFT رابکس هستیم. به همین دلیل اسم آن را جستجو می‌کنیم و بر روی توکن مورد نظر کلیک می‌کنیم. تصویر زیر مربوط به بخش خرید NFT است.

 

خرید NFT چیست

 

همانطور که مشاهده می‌کنید اطلاعات مربوط به NFT در این بخش برای خریداران نمایش داده می‌شود. اطلاعات مربوط به سازنده، تعداد توکن‌ها، قیمت خرید، تاریخچه معاملات و شبکه بلاک چینی توکن همگی در این قسمت قابل مشاهده است. کاربران برای خرید NFT دو گزینه دارند. گزینه «Buy now» برای خرید توکن با قیمت مشخص شده توسط مالک استفاده می‌شود. گزینه «Make Offer» برای مواقعی است که خریدار درخواست خرید توکن در یک قیمت دیگر را دارد.

در صورت تمایل به خرید با قیمت مشخص شده توسط مالک NFT، گزینه «Buy now» را انتخاب می‌کنیم که در نتیجه آن پنجره مربوط به اطلاعات NFT نمایش داده می‌شود. با تایید اطلاعات مربوط به NFT و قبول عدم بررسی NFT توسط مارکت پلیس، وارد مرحله تعیین تعداد توکن و شروع خرید می‌شویم. در این پنجره از قسمت «Quantity» می‌توان تعداد توکن‌های مورد نظر را انتخاب کرد و از گزینه «Complete purchase» برای خرید استفاده کرد.

 

خرید NFT

 

پس از انتخاب این گزینه در صورتی که شما مقدار ارز دیجیتال لازم برای خرید NFT و پرداخت هزینه کارمزد مربوط به آن را داشته باشید، می‌توانید با تایید تراکنش در کیف پول مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید و مالک NFT شوید. در صورت نداشتن میزان رمز ارز مورد نیاز، پنجره خطای مربوط به نداشتن مبلغ مورد نیاز برای شما نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که برای خرید NFT رابکس نیاز به رمز ارز اتریوم و متیک هست. از اتریوم برای پرداخت هزینه خرید NFT و از متیک برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش استفاده می‌شود. خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال به سادگی از صرافی ارز دیجیتال رابکس قابل انجام است.

دلیل ارزشمندی NFT چیست ؟

در بخش‌های قبلی به طور کامل کامل بررسی کردیم که NFT چیست و ساخت و خرید و فروش آن به چه شکل انجام می‌شود. علاوه بر آن به سوال ویژگی‌های NFT چیست نیز پاسخ دادیم  اما این که چرا توکن‌های غیرقابل معاوضه ارزشمند هستند را بررسی نکردیم. سوالی که برای بسیاری از کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال پیش می‌آید این است که چرا سرمایه‌گذاران حاضر به پرداخت هزینه برای خرید NFTها هستند.

خرید NFTها توسط افراد به دلیل ارزشمندی آن‌ها است. می‌توان گفت ارزش هر دارایی از سه منبع تامین می‌شود. برخی از دارایی‌ها ارزش ذاتی دارند و این ارزش ذاتی به دلیل کمیابی و ویژگی‌های خاص آن‌ها است. به عنوان مثال، طلا یکی از دارایی‌های با ارزش ذاتی است که ویژگی‌های چون مقاومت بالا در برابر خوردگی، رسانایی بالا و شکل پذیری، آن را تبدیل به یک دارایی با ارزش کرده است.

منبع دوم ارزشمندی دارایی‌ها مربوط به کاربردهای آن‌ها است. بسیاری از اشیا اطراف ما به این دلیل ارزشمند هستند که کاربرد دارند. به عنوان مثال، ارزشمندی نفت به خاطر موارد استفاده زیاد آن برای تولید انرژی و فرآورده‌های آن است و قبل از شناخت این کاربردها، بسیاری نفت را بی‌ارزش می‌دانستند. دلیل سوم برای ارزشمندی یک کالا عرضه و تقاضا است. تا زمانی که یک کالا یا خدمت طرفدار داشته باشد می‌توان آن را ارزشمند دانست هرچند این نوع از ارزش دائما در حال نوسان است و ممکن است روزی به کل از بین برود.

توکن‌های غیر قابل معاوضه تقریبا هر سه این ویژگی‌ها را کم و بیش با خود دارند. خاص بودن NFT یکی از ویژگی‌های ذاتی آن است که می‌تواند سبب ارزشمندی NFT شود. توکن‌های NFT کاربردهای زیادی دارند و در آینده می‌توانند کاربردهای خود را به حوزه‌های مختلف گسترش دهند. تعیین هویت منحصربه‌فرد برای افراد در سیستم‌های غیرمتمرکز، ایجاد دارایی‌های مجازی، مدل‌سازی دارایی‌های فیزیکی در بلاک چین، تعیین حق مالکیت برای هنرمندها و بازی‌سازها از جمله کاربردهای این توکن‌ها هستند.

امروزه یکی از دلایل محقق شدن ایده متاورس وجود تکنولوژی بلاک چین و تکنولوژی‌های زیرشاخه آن مثل NFT است. در حال حاضر بیشتر NFTهای ایجاد شده ممکن است ارزش افزوده‌ای نداشته باشند و خرید و فروش آن‌ها صرفا به دلیل وجود تقاضای حاصل از تبلیغات گسترده در این حوزه باشد اما در آینده با گسترش این حوزه وزن‌ پروژه‌های ارزشمند بیشتر خواهد شد.

کاربرد توکن NFT چیست ؟

در بخش‌های قبلی گفتیم که توکن NFT چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. علاوه بر این نحوه ساخت NFT و خرید و فروش آن را در معتبرترین مارکت پلیس بازار بررسی کردیم و به سوال دلیل ارزشمندی NFT چیست پاسخ دادیم. در این بخش می‌خواهیم به سوال کاربردهای NFT چیست پاسخ دهیم. پاسخ کامل به این سوال می‌تواند دیدگاه سرمایه‌گذاران در مورد NFTها را عوض کند.

کاربرد NFT در آثار هنری و کلکسیون‌ها چیست ؟

اولین پاسخ به سوال کاربرد NFT چیست را می‌توان به بررسی آثار هنری اختصاص داد. ثبت آثار هنری و کلکسیون‌های دیجیتال اولین و مهم‌ترین کاربرد فعلی NFT است. این آثار از این جهت که منحصربه‌فرد هستند با مفهوم NFT در ارتباطند. هنرمندان زیادی در سراسر دنیا از NFT برای تعریف شناسنامه دیجیتال برای آثار هنری خود در حوزه‌های مختلف مثل عکاسی، نقاشی، طراحی و انیمیشن استفاده می‌کنند.

تبدیل آثار هنری به NFT به هنرمندان کمک می‌کند بتوانند آثار خود را به مشتریانی از سراسر دنیا بفروشند و حتی برای آثار خود حق مولف برای فروش‌های بعدی تعریف کنند. بسیاری از کاربران معتقدند که داشتن یک تصویر از یک اثر هنری هیچ جذابیتی ندارد زیرا کاربران دیگر نیز می‌توانند کپی این آثار را از اینترنت پیدا کرده و در اختیار داشته باشند. این ایده شاید در نگاه اول منطقی باشد اما توجه به مکانیزم اقتصادی موجود در آثار هنری واقعی، می‌تواند ارزش توکن NFT را به نمایش بگذارد.

در دنیای واقعی بسیاری از افراد هستند که حاضرند میلیون‌ها دلار بابت آثار هنری بزرگان نقاشی پرداخت کنند. این در حالی است که کپی این آثار در اینترنت موجود است و حتی می‌توان کپی کار واقعی را نیز ساخت. بنابراین، ارزشمندی این آثار به هنرمند و ویژگی‌های اثر هنری است که برای اولین بار در کار هنرمند مشاهده شده است.

در مورد آثار هنری NFT نیز می‌توان با همین استدلال ارزشمندی آثار را قبول کرد. NFTها در مقایسه با آثار هنری فیزیکی قابلیت‌های بیشتری نیز ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، بررسی تاریخچه مبادلات یک اثر هنری NFT به راحتی انجام می‌شود و تشخیص اصل و کپی بودن این آثار راحت‌تر است. علاوه بر این، مبادله این آثار در بستر بلاک چین انجام می‌شود و بازار جهانی را برای آثار هنرمندان فراهم می‌کند.

بنابراین، آثار هنری و کلکسیون‌های هنری در صورت ارزشمند بودن اثر و معتبر بودن هنرمند آن می‌توانند به صورت توکن NFT ارزشمند باشند. این به معنی حذف آثار هنری فیزیکی نیست و هر دو این‌ها باید در کنار هم رشد پیدا کنند. با گذشت زمان ارزش NFTهای هنری بیشتر نمایان خواهد شد. در بخش بعد دومین پاسخ به سوال کاربرد توکن NFT چیست را با بررسی دارایی‌های مجازی ارائه می‌کنیم.

 

کاربرد NFT چیست

 

کاربرد توکن NFT در تعریف دارایی‌های مجازی چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای توکن NFT در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و متاورس است. امروزه بسیاری از افراد در اوقات فراغت خود بازی‌های رایانه‌ای را به سایر فعالیت‌های سرگرم کننده ترجیح می‌دهند. قبل از استفاده از NFT ها در بازی‌های رایانه‌ای کاربران چندین مشکل اساسی داشتند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات عدم مالکیت کاربران بر دارایی‌های موجود در بازی بود. این مساله باعث می‌شد که تیم سازنده بتواند در هر زمان دلخواه، آیتم‌های بازی یا ویژگی‌های آن‌ها را تغییر دهد.

مشکل دیگری که در این بازی‌ها وجود داشت عدم وجود بازار مناسب برای خرید و فروش دارایی‌ها و ابزارهای مختلف درون بازی بود. کاربران در این بازی‌ها بیشتر به عنوان خریدار ابزارها و دارایی‌ها مطرح بودند و هیچ تاثیری در اقتصاد مربوط به بازی نداشتند. استفاده از توکن NFT این فضا را به کل دستخوش تغییر کرد. در بازی‌های بلاک چینی، دارایی‌های تعریف شده در بازی‌ها به صورت NFT وجود دارند که کاربران می‌توانند با بازی کردن آن‌ها را به دست آورند و بفروشند.

استفاده از توکن NFT منجر به عملی شدن ایده ایجاد متاورس شد. در متاورس‌های موجود، زمین‌ها و ساختمان‌ها با استفاده از توکن NFT ایجاد شده‌اند و کاربران با خرید آن‌ها می‌توانند مالکیت آن‌ها را به دست آورند. بسیاری از فعالیت‌های تعریف شده در متاورس متکی به زمین است به همین دلیل مالکیت زمین در آن‌ها می‌تواند فضا را برای انجام سایر فعالیت‌ها مهیا کند. کاربران با داشتن توکن NFT زمین می‌توانند در آن‌ها شرکت‌ها را تبلیغ کنند، زمین‌های خود را اجاره دهند و بازی‌های مختلف در آن‌ها راه‌اندازی کنند.

کاربرد توکن NFT در فضای وب 3 چیست ؟

وب 3 یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بلاک چین است. هدف وب 3 غیرمتمرکز کردن فضای اینترنت و اپلیکیشن‌های موجود در آن‌ها است. در فضای وب 3 تعریف هویت برای کاربران و حفظ حریم خصوصی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. امروزه بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال حوزه وب 3 از توکن NFT برای تعریف هویت برای کاربران استفاده می‌کنند تا علاوه بر حفظ یکپارچگی اطلاعات افراد، امنیت اطلاعات مربوط به آن‌ها نیز تامین شود.

دامنه‌های بلاک چینی یکی دیگر از کاربردهای NFT در فضای وب 3 است. این دامنه‌ها در حال حاضر به آدرس کاربران در بلاک چین اشاره دارد و می‌توان از آن‌ها برای ارسال رمز ارز به کاربران استفاده کرد. در دنیای وب 3 این دامنه‌ها می‌توانند برای دسترسی به انواع خدمات استفاده شوند. در حال حاضر پروژه‌های ارز دیجیتالی وجود دارند که بر روی ایجاد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر NFT فعالیت می‌کنند. در این سیستم‌ها محتوای تولید شده توسط هر کاربر به صورت توکن NFT ذخیره می‌شود که قابلیت خرید و فروش و تایید دارد.

کاربرد توکن NFT در ایجاد ارتباط بین دنیای فیزیکی و بلاک چین چیست ؟

بسیاری از دارایی‌های دنیای واقعی دارای ماهیت منحصربه‌فرد هستند و مدل‌سازی آن‌ها در دنیای بلاک چین تنها با استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه امکان ‌پذیر است زیرا توکن‌های قابل معاوضه نمی‌توانند ویژگی‌های خاص دارایی‌ها را نشان دهند. علاوه بر آثار هنری و کلکسیونی که در قسمت قبل بررسی شد می‌توان با استفاده از توکن NFT دارایی‌های مثل ملک، اتومبیل و اشیای عتیقه را نیز مدل‌سازی کرد.

مدل‌سازی دارایی‌های واقعی در بلاک چین چند مزیت عمده برای کاربران دارد. اصلی‌ترین مزیت آن حذف نهادهای واسطه از بسیاری از مبادلات تجاری است. این مساله باعث کاهش هزینه انجام مبادلات و جلوگیری از کلاهبرداری‌های گسترده در این حوزه می‌شود. دومین مساله، داشتن سند دیجیتال مربوط به یک دارایی دیجیتال است که صحت سنجی اطلاعات آن و تراکنش‌های انجام شده به راحتی قابل انجام است.

با وجود تمام مزایای گفته شده، این حوزه نیازمند حمایت قانونی سیستم قضایی کشورها است تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اطلاعات ثبت شده در بلاک چین قابلیت استناد داشته باشد. به عنوان مثال، در صورتی که املاک واقعی تبدیل به توکن‌های NFT شوند نیاز است که سیستم قضایی این توکن‌ها را به عنوان سند رسمی مالکیت زمین و خانه تایید کند و دارنده آن را مالک خانه بشناسد.

 

کاربرد NFT در دنیای واقعی

 

انواع بازی های NFT چیست؟

یکی از جذاب ترین بخش‌های NFT مربوط به انواع بازی های NFT است. بازی های NFT که بیشتر اوقات به عنوان بازی‌های متاورس نیز شناخته می‌شوند دسته‌ای از بازی‌های رایانه‌ای هستند که در آن‌ها دارایی‌های دیجیتال به صورت توکن NFT ایجاد می‌شود و کاربران مالکیت کامل آن‌ها را برعهده دارند و می‌توانند آن‌ها را در بازاراهای درون بازی یا بازارهای عمومی خرید و فروش توکن NFT به فروش برسانند. بازی‌های مبتنی بر توکن NFT در انواع ژانرها وجود دارند و کاربران بر اساس سلایق خود می‌توانند در آن‌ها فعالیت داشته باشند.

دستیابی به آیتم‌های درون بازی که به صورت توکن NFT ایجاد شده است از راه‌های مختلف امکان‌پذیر است. گاهی اوقات کاربران باید برای ورود به یک بازی NFT برای اولین بار یک آیتم مقدماتی را خریداری کنند. در برخی از پروژه‌ها توکن NFT بازی از طریق انجام فعالیت‌های مختلف درون بازی به دست می‌آید و می‌توان با انجام بازی بیشتر و رفتن به مراحل بالاتر ویژگی‌های توکن NFT را بهبود داد. به هر حل هر کاربری می‌تواند توکن NFT به دست آمده را بفروشد و از این طریق کسب درآمد کند که این نیز یکی از تمایرهای اصلی بازی‌ های NFT با سایر بازی‌ها است.

بازی‌های برتر NFT چیست؟

در طی سال‌های گذشته بازی های NFT محبوبیت زیادی بین فعالان بازار ارز دیجیتال و گیمرها پیدا کرده‌اند. دلیل اصلی این اتفاق امکان کسب درآمد از این بازی‌ها و همچنین داشتن مالکیت بر دارایی‌های موجود در بازی است. محبوب شدن ایده متاورس نیز به رشد بازی های NFT کمک کرده است و در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های متاورس از بازی های NFT بهره می‌برند. پروژه‌های زیر از جمله معروف‌ترین بازی های برتر NFT است.

بازی NFT اکسی اینفینیتی

«اکسی اینفینیتی» (Axie infinity) از اولین بازی های NFT شناخته شده است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و در آن بازی کنان باید حیوانات خانگی موجود را که با نام اکسی شناخته می‌شود پرورش داده و برای رقابت با دیگر بازیکنان استفاده کنند. هر اکسی ویژگی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند این ویژگی‌ها را به نسل‌های بعدی خود انتقال دهد. برای شروع این بازی شما باید سه اکسی از بازار NFT خریداری کنید. در صورت برنده شدن در مسابقات این بازی توکن کاربردی پروژه به نام SLP به عنوان پاداش به کاربران پرداخت می‌شود. این توکن‌ها برای ایجاد اکسی‌های جدید استفاده می‌شوند.

بازی NFT و متاورس سندباکس

«سندباکس» (Sandbox) یکی از پروژه‌های متاورس معروف است که از بازی های NFT برای جذب کاربران به متاورس و ایجاد روش‌های مختلف برای کسب درآمد استفاده می‌کند. بازی های NFT در این پروژه بر روی زمین‌های مجازی که به صورت NFT است و با نام Land شناخته می‌شود، اجرا می‌شود. سندباکس ابزاری به نام Gamemaker دارد که به کاربران امکان طراحی بازی‌های شخصی سازی شده را می‌دهد که می‌توانند آن‌ها را در زمین‌های خود برای جذب کاربران و احتمالا کسب درآمد استفاده کنند. آیتم‌های مختلف تزئین فضای این بازی نیز به صورت NFT هستند و در بازار مخصوص این متاورس خرید و فروش می‌شوند.

بازی ان اف تی Alien Worlds

بازی NFT «دنیای بیگانه» (Alien Worlds) یک بازی ماجراجویانه است که بخش‌هایی از پروژه‌های دیفای و متاورس را نیز دربر می‌گیرند. هدف این بازی کشف سیارات جدید است که با رقابت اقتصادی و همکاری بین بازیکنان انجام می‌شود. توکن قابل معاوضه این پروژه TLM نام دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند در دائو مربوط به پروزه فعالیت کرده و شانس شرکت در بازی‌های بیشتر ررا به دست آورند. NFTهای مختلفی در این بازی وجود دارد که کاربران می‌توانند بر اساس استراتژی خود NFTهای مختلف را خریداری کنند. از توکن NFT می‌توان در این بازی برای استخراج TLM، شرکت در جنگ‌ها و انجام ماموریت‌های مختلف استفاده کرد.

بازی NFT فوتبالی Sorare

بازی «Sorare» یک بازی کارتی فوتبال فانتزی است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. در این بازی کاربران باید برای شرکت در مسابقات هفتگی کارت‌های بازی به صورت توکن NFT را جمع‌آوری یا خریداری می‌کنند تا شانس به دست آوردن NFTهای کمیاب‌تر یا ارزهای دیجیتال دیگر مثل اتریوم را کسب کنند.

این بازی توانسته است مجوزهای لازم از 200 باشگاه معتبر مثل رئال مادرید، پاریسن ژرمن و لیورپول را کسب کند. در این بازی چهار دسته کارت معمولی، کمیاب، فوق نادر و منحصربه‌فرد دارد. این بازی رایگان است و به هنگام بازی دسته‌ای از کارت‌های رندوم در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. با این حال برای بازی در لیگ‌های پیشزفته نیاز است که کاربران کارت‌های کمیاب‌تر را خریداری کنند.

 

انواع بازی های NFT

 

بازی NFT رایگان

در بخش قبل به معرفی چند نمونه از بازی های برتر NFT پرداختیم. اگرچه در بیشتر بازی های NFT کاربران باید با خرید توکن NFT شانس حضور در بازی و کسب درآمد از آن‌ها را به دست آورند اما پروژه‌های بازی NFT رایگان نیز وجود دارد که کاربران بدون نیاز به سرمایه اولیه می‌توانند در آن‌ها فعالیت داشته باشند. در بخش قبل بازی NFT رایگان Sorare را معرفی کردیم که برای بازی در مراحل پیشرفته آن به خرید NFTهای کمیاب است. در ادامه این بخش به بررسی چند پروژه بازی NFT رایگان می‌پردازیم.

بازی NFT رایگان Gods Unchained

بازی «Gods Unchained» یک بازی NFT رایگان کارتی است که در آن کاربران با بردن دیگران کارت‌های بازی NFT را به دست می‌آورند. امکان خرید این کارت‌ها از دیگر بازیکنان نیز وجود دارد که به کاربران امکان به دست آوردن کارت‌های کمیاب‌ را می‌دهد. برد در این بازی‌ها علاوه بر کارت‌های در اختیار کاربران به مهارت‌ها و استراتژی‌های آن‌ها بستگی دارد.برای امتیاز دادن بیشتر به مهارت و استراتژی بازی از دسته‌بندی افراد بر اساس کارت‌ها استفاده می‌کند تا کاربران با کارت‌ها هم سطح باهم بازی کنند.

در این بازی شما باید سعی کنید با استراتژی خود زندگی حرف را زودتر از بین ببرید و در ازای آن امتیاز تجربه کم کنید. با بردهای متوالی و پر شدن نوار تجربه، کاربران به سطح بعدی بازی منتقل می‌شوند و کارت‌های جدیدی به آن‌ها داده می‌شود. کارت‌های این بازی به صورت توکن NFT است و کاربران می‌توانند در بازار NFT موجود آن‌ها را خرید و فروش کنند.

بازی NFT رایگان Splinterlands

بازی «Splinterlands» یک بازی کارتی رایگان است که امکان کسب درآمد از بازی را برای کاربران فراهم می‌کند. برای شروع این بازی نیاز است که کاربران کارت‌های شروع را خریداری کنند که هزینه زیادی نخواهد داشت. کارت‌ها به صورت تصادفی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که ممکن است برخی از آن‌ها کمیاب و ارزشمند باشند یا چند نمونه مشابه از کارت‌ها در اختیار کاربران قرار بگیرد.

کاربران می‌توانند این کارت‌ها را ترکیب کنند تا کارت‌های قدرتمندتری ایجا کنند یا اینکه آن‌ها را در بازار بفروشند. با استفاده از کارت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها کاربران باهم بازی می‌کنند و برنده بازی‌ها می‌تواند کارت‌های بیشتر و با کیفیت‌تری به عنوان پاداش دریافت کند. برای شروع این بازی پس از خرید کارت‌های اولیه باید یک حساب Steem ثبت کنید و کارت‌های خریداری شده را در محیط بازی رونمایی کنید.

بهترین بلاک چین برای ساخت NFT چیست ؟

از مطالب بخش قبل فهمیدیم که مهم‌ترین کاربردهای توکن NFT چیست و چه استفاده از این توکن‌ها می‌شود. در این بخش می‌خواهیم به سوال بهترین بلاک چین برای ساخت NFT چیست پاسخ دهیم. برای ساخت توکن NFT نیاز به بلاک چین‌هایی است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند اما این ویژگی برای ساخت توکن NFT کافی نیست.

ماهیت NFTها مانند دارایی‌های فیزیکی است و کاربران انتظار دارند که این دارایی‌ها برای مدت زمان طولانی وجود داشته باشند. بلاک چین این قابلیت را برای کاربران ایجاد می‌کند اما اگر روزی خود بلاک چین از کار افتاد، NFTها نیز از بین خواهند رفت. بنابراین، اولین نکته در انتخاب بلاک چین مناسب برای ساخت NFT، توجه به ارزشمند بودن پروژه بلاک چینی  و بادوام بودن آن است.

مساله دیگری که برای NFTها بسیار مهم است مساله منحصربه‌فرد بودن توکن‌ها است. هر اتفاقی در بلاک چین مثل هاردفورک که می‌تواند موجب چند شاخه شدن شبکه و تکثیر توکن‌ها شود به عنوان یک عیب شناخته می‌شود. بلاک چین‌هایی مانند «الگورند» (Algorand) به طور کلی قابلیت توسعه بدون فورک را دارند و این ویژگی آن‌ها را به گزینه بهتری برای ساخت توکن NFT تبدیل می‌کند.

نکته دیگری که در انتخاب بلاک چین برای ساخت توکن NFT مهم است توجه به اکوسیستم پروژه و ویژگی‌های اصلی آن مثل غیرمتمرکز بودن، امنیت و مقیاس‌پذری است. دنیای بلاک چین‌ها در حال گسترش هست و هر چه اکوسیستم یک بلاک چین گسترده‌تر باشد، امکان تعریف کاربردها و ویژگی‌های جدید برای توکن NFT و تعامل آن با سایر پلتفرم‌ها بیشتر فراهم خواهد بود. ویژگی‌های اصلی نیز در بزرگ شدن و ادامه فعالیت بلاک چین بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر بیشتر NFTهای بازار در بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند و مارکت پلیس‌های بزرگی مثل «Opensea» و «Rariable» این وظیفه را بر عهده دارند. بلاک چین‌های «سولانا»، «الگورند»، «بایننس»، «هارمونی وان»، «پلیگون» و «آوالانچ» از دیگر بلاک چین‌های مهم برای ساخت توکن NFT هستند.

روش های کسب درآمد از NFT چیست ؟

در بخش‌های ساخت توکن NFT چیست و خرید و فروش NFT چیست تا حدودی به سوال روش‌های کسب درآمد از توکن NFT چیست پاسخ داده شد. در این بخش می‌خواهیم به صورت کامل‌تر این سوال را بررسی کنیم. ان اف تی ها یکی از انواع اصلی پروژه‌های ارز دیجیتال هستند که در سال‌های اخیر تمایل به آن‌ها از تمایل به بسیاری از رمز ارزها پیشی گرفته است.

یکی از دلایل اصلی این تمایل، مطرح شدن متاورس به عنوان یکی از مفاهیم مهم برای دنیای مجازی است اما وجود روش‌های مختلف کسب درآمد از NFT برای کاربران، اصلی‌ترین عامل فراگیری NFTها است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد NFT می‌پردازیم اما پیش از مطالعه آن‌ها باید به این نکته توجه کنید که ریسک سرمایه‌گذاری در توکن‌های غیر قابل معاوضه بسیار بالا است و به دلیل نقدشوندگی پایین ممکن است فروش آن‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

  • ساخت NFT از آثار هنری شخصی و فروش آن‌ها در مارکت پلیس‌ها. این روش ریسک کمتری برای هنرمند دارد و در صورتی که اثر به فروش نرود همچنان هنرمند دچار ضرر مالی نمی‌شود.
  • بازی در بازی‌های بلاک چینی و متاورسی و  کسب درآمد از NFTهای دریافت شده به عنوان پاداش. در بسیاری از این بازی‌ها برای شروع بازی کاربران باید یک NFT از سیستم خریداری کنند که این مساله می‌تواند ریسک مرتبط با این روش کسب درآمد در نظر گرفته شود.
  • خرید NFTهای ساخته شده توسط سایر هنرمندان و شرکت‌ها در قیمت پایین و فروش آن با قیمت بالاتر به دیگران. این روش با ریسک زیادی همراه است و ممکن است NFT خریداری شده هیچ وقت با قیمتی که مد نظر کاربر است به فروش نرود. در این روش بهتر است سرمایه‌گذاری بر روی آثار معروف انجام شود. خرید زمین رمتاورس‌های معروف یکی از گزینه‌های خوب برای این کار است.
  • استفاده از قابلیت‌های ویژه NFT ها برای کسب درآمد. به عنوان مثال، ممکن است شما بتوانید NFTهای مربوط به زمین‌های متاورسی را اجاره دهید یا با استیک کردن توکن‌های پروژه در زمین متاورسی، توکن‌های جدید به دست آورید.

به دلیل قیمت‌های بالای NFTها و ریسک‌های مربوط به آن توصیه می‌شود درصد بالایی از سرمایه خود را وارد این بازار نکنید. بسیاری از پروژه‌های مرتبط با NFT ها در ابتدای کار، رشدهای نجومی ثبت می‌کنند اما با گذشت زمان و کاهش تعداد کاربران ورودی به سیستم، قیمت توکن‌های آن‌ها به مرور کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، زمان خرید توکن NFT مربوط به پروژه‌های جدید، اهمیت بسیار زیادی در کسب درآمد دارد.

گرانترین توکن NFT بازار ارزهای دیجیتال

در بخش قبل فهمیدیم که روش های کسب  درآمد از توکن NFT چیست . در این بخش به بررسی گران ترین nftهای بازار می‌پردازیم. بررسی ویژگی‌های این آثار به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از این آثار و بازار خرید و فروش آن‌ها داشته باشیم. قیمت گذاری NFTها برای فروش اولیه توسط هنرمندان انجام می‌شود و هیچ قانون نوشته شده‌ای برای قیمت‌گذاری وجود ندارد.

هنرمندان بسته به کیفیت اثر خود و کارایی‌های آن قیمت خاصی برای اثر خود تعیین می‌کنند. در کنار این، هنرمندان سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های بازاریابی خاص قیمت NFTهای خود را افزایش دهند. در ادامه فهرست برخی از گران‌ترین NFTهای بازار رمز ارزها و توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های آن‌ها آورده شده است.

گرانترین توکن NFT چیست ؟ – The Merge

کلکسیون اثر هنری «The Merge» مجموعه‌ای از بیش از 312 هزار قطعه توکن NFT است که در کنار هم یک تصویر بزرگ را نشان می‌دهند. این اثر هنری در سال 2021  با قیمت 91/8 میلیون دلار به فروش رفت و در مجموع 28983 نفر مالک قطعه‌های مختلف این اثر هنری هستند. «Pak» هنرمند دیجیتالی معروف، مالک این اثر است. قیمت اولیه برای خرید هر قطعه این اثر 575 دلار تعیین شده بود که قیمت آن هر 6 ساعت یکبار 25 دلار افزایش پیدا می‌کرد. در حال حاضر این اثر نه تنها گرانترین توکن NFT خریداری شده، بلکه گران‌ترین اثر هنری مربوط به یک هنرمند زنده است.

 

گران ترین NFT

 

Everydays: The First 5000 Day

این اثر دومین توکن NFT گران قیمت بازار است که مجموعه‌‌ای از 5 هزار اثر هنری هنرمند آمریکایی «Mike Winkelmann» با نام مستعار «Beeple» است که در طول 13 سال طراحی شده‌اند. این اثر به نوعی پیشرفت کاری این هنرمند در طی زمان را نشان می‌دهد . این اثر به قیمت 69/3 میلیون دلار توسط سرمایه‌گذار حوزه ان اف تی «Metakovan» خریداری شد. آثار موجود در این NFT شامل آثار شخصی از ترس‌ها و امیدها و رویدادهای مختلف آمریکا است. این اثر چهارمین اثر هنری گران قیمت مربوط به یک هنرمند زنده است.

 

گران ترین nft کدام است

 

Clock NFT

سومین توکن NFT گران قیمت مربوط به آثار هنری نیست و دنبال کننده یک هدف اجتماعی است. توکن NFT ساعت ساخته مشترک بنیان‌گذار ویکی لیکس «Julian Assange» و «Pak» است که به عنوان شمارنده روزهایی که جولیان آسانژ در زندان لندن سپری کرده طراحی شده است. این توکن برای پرداخت هزینه دفاعیات آسانژ ایجاد شد.

این اثر در حراجی برگزار شده در فوریه 2022 ، با قیمت 52/7 میلیون دلار به فروش رفت. مجموعه‌ای از بیش از 10 هزار نفر از خرید این توکن NFT حمایت کردند و پیام بسیاری از این کاربران به عنوان NFT در مجموعه‌ای با عنوان «Censored» ایجاد شده است. آسانژ یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان به نام «AssangeDAO» دارد که فعالیت‌های مربوط به تولید و فروش NFT‌ها توسط آن انجام می‌شود و سرمایه جمع‌آوری شده به سازمان‌های طرفدار آزادی که توسط آسانژ و پارک انتخاب شده‌اند، پرداخت می‌شود.

 

ان اف تی ساعت

 

HUMAN ONE NFT

چهارمین توکن NFT گران قیمت با عنوان «HUMAN ONE» ساخته «Beeple» هنرمند معروف حوزه NFT است. این اثر یک مجسمه سه ‌بعدی با چهار صفحه دیجیتال است. در این اثر می‌توان سفر بی‌پایان یک فضانورد را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف مشاهده کرد. این اثر هنری در حراجی با قیمت 28/9 میلیون دلار به فروش رفت و در حال حاضر رتبه چهارم گران‌ترین NFTها را در اختیار دارد. بیپل این اثر را به عنوان اولین انسان متولد شده در متاورس معرفی کرده است.

این اثر هنری ترکیبی از فناوری فیزیکی و دیجیتالی است که به نظر می‌رسد یک فضانورد برای همیشه در حال گام برداشتن در مناظر در حال تغییر است که بر روی چهار دیوار آن به نمایش گذاشته می‌شود. HUMAN ONE یک قرارداد هوشمند دارد که به طور ویژه در آن کدگذاری شده است و به Beeple اجازه می‌دهد کنترل از راه دور خود بر روی آنچه که نمایش داده می‌شود را حفظ کند. به این ترتیب، برخلاف سایر NTFها، HUMAN ONE یک قطعه هنری دیجیتالی در حال پیشرفت است.

 

ان اف تی human one

 

CryptoPunk #5822

از میان کلکسیون‌های هنری محبوب که به صورت توکن NFT در بازار ارائه شده‌اند، مجموعه «کریپتو پانک» (CryptoPunk) به عنوان یکی از محبوب‌ترین کلکسیون‌ها شناخته می‌شود که قیمت توکن‌های موجود در آن به طور دائم و با افزایش قیمت به فروش می‌رسند. کلکسیون کریپتو پانک توسط «Larva Labs» در سال 2017 ایجاد شد و شامل 10 هزار اثر هنری پیکسلی با ویژگی‌های متفاوت است.

کریپتو پانک شماره 5822 پنجمین توکن NFT گران قیمت حال حاضر است که با قیمت 23/7 میلیون دلار به فروش رفته است. این توکن NFT یکی از منحصربه‌فرد ترین توکن‌های مجموعه است و قیمت بالای آن نیز به دلیل این ویژگی‌ها است. مجموعه کریپتو پانک طرفداران زیادی دارد و بسیاری از توکن‌های موجود در این مجموعه در فهرست گرانترین NFTها قرار دارند.

 

کریپتو پانک

 

پل میان زنجیره ای NFT چیست؟

پلتفرم‌های ساخت توکن NFT بر بستر بلاک چین‌های مختلف ایجاد شده‌اند و افراد می‌توانند توکن NFT مورد نظر خود را در بلاک چین‌های مورد نظر خود ایجاد کنند. با این وجود ممکن است سازندگان یا مالکان NFT بخواهند توکن‌های NFT خود را به پلتفرم‌های موجود در بلاک چین‌های دیگر انتقال دهند. این کار برای این انجام می‌شود که ممکن است برخی از بلاک چین‌ها امکانات خاصی را در اختیار مالکان NFTها قرار دهند. بنابراین، همانطور که توکن‌های قابل معاوضه با استفاده از پل بلاک چین به دیگر بلاک چین‌ها منتقل می‌شوند، نیاز به پل‌ میان زنجیره ای NFT برای انجام این کار وجود دارد.

پل میان زنجیره ای NFT برای اتصال دو پلتفرم NFT منحصربه‌فرد که هر کدام از آن‌ها در یک اکوسیستم خاص ایجاد شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش کار پل میان زنجیره ای NFT مشابه سایر پل‌های بلاکچینی است. در این حالت NFT کاربر در پلتفرم مبدا و بلاک چین آن قفل می‌شود و اوراکل ارز دیجیتال امضای مربوط به این اتفاق را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با اسفاده از آن NFT همسان کاربر در بلاک چین مقصد ایجاد و در اختیار کاربر قرار گیرد. هنگام برگشتن به بلاک چین مبدا نیز کاربر ابتدا باید NFT جدید ایجاد شده را بسوزاند و پس از آن توکن اصلی را آزاد کند. «Chainswap» از جمله پروژه‌های فعال در این حوزه است.

هزینه ساخت NFT چقدر است ؟

هزینه ساخت توکن NFT مربوط به ثبت توکن آن در شبکه بلاک چین است. بنابراین، هزینه ساخت NFT به کارمزد ثبت تراکنش در بلاک چین در لحظه ثبت آن بستگی دارد. معمولا شبکه اتریوم بیشترین هزینه ساخت NFT را دارد که مقدار آن با توجه به شلوغی شبکه تغییر می‌کند. در سایر شبکه‌ها این مبلغ کمتر از یک دلار است.

در حال حاضر بسیاری از مارکت پلیس‌ها با استفاده فرآیند «Lazy Minting» ان اف تی خود را بدون ثبت نهایی در بلاک چین ایجاد می‌کنند و برای فروش در بازار قرار می‌دهند. در صورتی که خریداری برای NFT وجود داشته باشد، خریدار علاوه بر پرداخت مبلغ خود NFT هزینه ثبت آن در بلاک چین را نیز پرداخت می‌کند. با این روش می‌توان گفت هزینه ساخت NFT برای هنرمندان صفر است.

چگونه NFT رایگان به دست آوریم ؟

با گسترش علاقه کاربران به NFTها بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال برای قدردانی از فعالیت‌های کاربران خود به آن‌ها NFT رایگان اهدا می‌کنند. برخی از این پروژه‌ها با تعریف رویدادهای مختلف، به شرکت‌کنندگان NFT رسمی خود را هدیه می‌دهند. نمونه موفق این رویداد مربوط به رویداد ادیسه پروژه آربیتروم است که در آن به کاربران شرکت‌کننده NFTهای پروژه اهدا شد.

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌ها در ایردراپ‌های خود از NFTها استفاده می‌‌کنند که روش رایگان دیگری برای به دست آوردن NFT برای کاربران است. در نظر داشته باشید که تمامی NFT ها ارزشمند نیستند و دریافت رایگان یک NFT بی‌ارزش هیچ فایده‌ای برای شما ندارد.

برچسب های مرتبط

NFT

امتیاز دهید

سوالات متداول

توکن NFT چیست؟

«توکن غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Token | NFT) که به اختصار به آن «ان اف تی» (NFT) گفته می‌شود، نوعی از توکن‌های ارز دیجیتال است که هر واحد آن با واحدهای دیگر متفاوت است و به همین دلیل ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر نیست. توکن NFT در فضای ارز دیجیتال دقیقا مشابه آثار هنری در دنیای واقعی است و به رمز ارزهایی گفته می‌شود که به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت، منحصر به فرد و غیر قابل معاوضه هستند.

چگونه NFT رایگان به دست آوریم ؟

با گسترش علاقه کاربران به NFTها بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال برای قدردانی از فعالیت‌های کاربران خود به آن‌ها NFT رایگان اهدا می‌کنند. برخی از این پروژه‌ها با تعریف رویدادهای مختلف، به شرکت‌کنندگان NFT رسمی خود را هدیه می‌دهند. نمونه موفق این رویداد مربوط به رویداد ادیسه پروژه آربیتروم است که در آن به کاربران شرکت‌کننده NFTهای پروژه اهدا شد. علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌ها در ایردراپ‌های خود از NFTها استفاده می‌‌کنند که روش رایگان دیگری برای به دست آوردن NFT برای کاربران است. در نظر داشته باشید که تمامی NFT ها ارزشمند نیستند و دریافت رایگان یک NFT بی‌ارزش هیچ فایده‌ای برای شما ندارد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *