آکادمی رابکس
امنیت کیف پول
امنیت کیف پول ارز دیجیتال

امنیت کیف پول ارز دیجیتال، نحوه تامین امنیت دارایی‌های دیجیتال

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 09 شهریور 1401

فهرست مطالب

  • تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال با انتخاب کیف پول مناسب
  • تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال با استفاده از کیف پول غیرحضانتی
  • نگهداری امن از عبارت بازیابی برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال
  • توجه به امنیت کامپیوتر برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال
  • عدم استفاده از برنامه‌های ناامن برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال
  • استفاده از چندین والت به منظور تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال
  • استفاده درست از ابزارهای کیف پول ارز دیجیتال
  • نگهداری توکن‌های اصلی ارز دیجیتال
  • جمع‌بندی

در مقالات قبلی با مفهوم کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع آن آشنا شدیم و متوجه شدیم که کیف پول ارز دیجیتال، ابزار دسترسی کاربران به بلاک چین و دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال است. هر کاربر در بلاک چین با یک آدرس شناخته می‌شود که دسترسی به این آدرس، تنها با داشتن کلید خصوصی مربوط به آن امکان پذیر است.

کیف پول ارز دیجیتال امکان ایجاد آدرس و رمز دسترسی به آن را برای کاربران فراهم می‌کند و کاربران با استفاده از آن می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را مدیریت کنند. با توجه به اینکه تنها راه دسترسی به دارایی‌های دیجیتال استفاده از یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال است، تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال بسیار لازم و ضروری است. در ادامه این مقاله به بررسی روش‌های تامین امنیت کیف پول‌ ارز دیجیتال و به تبع آن دارایی‌های دیجیتال می‌پردازیم.

تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال با انتخاب کیف پول مناسب

اولین راه تامین امنیت ارز دیجیتال و دارایی‌های موجود در این فضا، استفاده از کیف پول‌های امن ارز دیجیتال است. امروزه انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که از میان آن‌ها، کیف پول‌های سرد بیشترین امنیت را دارند. کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند و کلید خصوصی کاربران را به صورت امن در قطعات فیزیکی نگهداری می‌کنند. امضای تراکنش‌های دیجیتال کاربران در این کیف پول‌ها به صورت آفلاین انجام می‌شود.

عدم اتصال به اینترنت باعث می‌شود که امکان انجام حملات سایبری به کیف پول‌های ارز دیجیتال سرد وجود نداشته باشد. امنیت کیف پول ارز دیجیتال سرد نیز از این ویژگی ناشی می‌شود. کیف پول سرد به دو نوع اصلی کاغذی و سخت‌افزاری تقسیم می‌شود. نوع کاغذی این کیف پول‌ها در مقابل حملات سایبری مقاوم است اما در برابر تغییرات محیطی امنیت بالایی ندارد.

به عنوان مثال، ممکن است در اثر آتش سوزی یا ریختن آب بر روی کاغذ، کلید خصوصی کاربر از بین برود و امنیت کیف پول ارز دیجیتال خدشه‌دار شود. کیف پول سخت‌افزاری امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال است که به صورت فلش یا کارت بانکی ساخته می‌شود و معمولا جنس آن به‌گونه‌ای است که در برابر خطرات محیطی مقاوم است. کیف پول‌های سخت‌افزاری با وجود امنیت بالا به دلیل هزینه بالای تامین آن توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کاربران خرد ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده کنند. بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم‌افزاری در طی چندین سال که مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هیچ گونه مشکل امنیتی نداشته‌اند. به همین دلیل تا حدود زیادی امنیت کیف پول ارز دیجیتال گرم نیز قابل اعتنا است اما برای کاربران با میزان سرمایه‌ بالا، استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه است. «لجر» (Ledger) و «ترزور» (Trezor) از جمله کیف پول‌های سخت‌افزاری امن و معروف هستند. قیمت این نوع کیف پول‌ها از 2 میلیون تا 30 میلیون تومان متغیر است.

تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال

تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال با استفاده از کیف پول غیرحضانتی

کیف پول حضانتی به دسته‌ای از کیف پول‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که در آن‌ها کاربر کلید خصوصی دارایی‌های خود را در اختیار ندارد و سازمان یا یک مجموعه خاص، کلید خصوصی کاربران را مدیریت می‌کند. از آنجایی که در بازار ارزهای دیجیتال تنها راه دسترسی به دارایی‌ها کلید خصوصی است، استفاده از کیف پول حضانتی به معنی تسلیم دارایی‌ها به دیگران است. پلتفرم‌های مبادله ارز دیجیتال از جمله اصلی‌ترین ارائه دهندگان این نوع کیف پول‌ها هستند.

این کیف پول‌ها برای تریدرها و کسانی که تعداد زیادی معامله و ترید در روز در بستر پلتفرم دارند مناسب است زیرا با استفاده از این کیف پول‌ها، کاربران کارمزد انتقال ارز دیجیتال در شبکه‌های مختلف را پرداخت نمی‌کنند. مشکل استفاده از این کیف پول‌ها این است که اگر کیف پول صرافی هک شود یا مشکلی برای دارایی‌های کاربران پیش بیاید، دارایی دیجیتال کاربر از بین می‌رود، بدون اینکه کاربر در تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال نقشی داشته باشد.

پلتفرم‌های معاملاتی، بیشترِ دارایی‌های موجود در بستر خود را در کیف پول‌های سرد نگهداری می‌کنند تا امنیت آن‌ها حفظ شود اما قسمتی از آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهای روزانه در کیف پول‌های آنلاین نگهداری می‌شوند. امنیت دارایی‌ها در پلتفرم‌های بزرگ بین‌المللی مانند بایننس و کوین‌بیس بالا است اما همچنان بهترین گزینه، استفاده از کیف پول شخصی برای نگهداری کریپتوکارنسی است.

صرافی ارز دیجیتال رابکس یکی از معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال داخلی است که امکان نگهداری ارز دیجیتال به صورت حضانتی را برای کاربران فراهم کرده است و برای تامین امنیت آن از کیف پول‌های سرد استفاده می‌کند. کاربران با استفاده از این کیف پول می‌توانند هزینه انتقال ارز دیجیتال در شبکه‌های مختلف را پرداخت نکنند.

نگهداری امن از عبارت بازیابی برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال

عبارت بازیابی در کیف پول، نسخه بهبود یافته کلید خصوصی است که امکان دسترسی کاربران به دارایی‌های ارز دیجیتال را فراهم می‌کند. عبارت بازیابی همانند رمز کارت بانکی است که بدون آن، امکان استفاده از کارت وجود ندارد. عبارت بازیابی شامل 12 تا 24 کلمه انگلیسی است که هر کس با در اختیار داشتن آن می‌تواند به کیف پول و دارایی‌های آن دسترسی داشته باشد و آن‌ها را خرج کند. به همین دلیل، نگهداری امن عبارت بازیابی به معنی تامین امنیت برای کیف پول ارز دیجیتال است.

به خاطر سپردن عبارت بازیابی کیف پول، یکی از روش‌های مناسب برای حفظ امنیت کیف پول ارز دیجیتال است اما این روش به تنهایی مناسب نیست زیرا اگر اتفاقی برای مالک کیف پول رخ بدهد، کس دیگری قادر به دسترسی به دارایی‌های دیجیتال کاربر نخواهد بود. بنابراین، بهتر است نسخه‌ یا نسخه‌های دیگری از عبارت بازیابی کیف پول وجود داشته باشد.

نکته مهم در این میان، ذخیره نکردن این عبارت‌ها در فضای آنلاین است. نگهداری عبارت بازیابی در ایمیل و اکانت شبکه‌های اجتماعی، کیف پول را در خطر هک قرار می‌دهد. بهتر است عبارت بازیابی خود را بر روی کاغذ یا هر وسیله دیگری بنویسید و در یک جای امن در منزل یا جایی مثل صندوق امانات بانک نگهداری کنید. بهتر است دو نسخه در دو جای مختلف باشد که اگر در یکی از مکان‌ها مشکلی به وجود آمد، نسخه دیگر در دسترس باشد.

سعی کنید نوشته به گونه‌ای باشد که در بلند مدت از بین نرود. در مدل نوشتن خود نیز می‌توانید نوع خاصی از رمزگذاری شخصی را استفاده کنید که فقط خودتان و خانواده از آن اطلاع دارند تا در صورت دسترسی کاربران به عبارت بازیابی، رمز گشایی آن کار سختی باشد.

امنیت عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال

توجه به امنیت کامپیوتر برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال

کاربرانی که از کیف پول ارز دیجیتال گرم استفاده می‌کنند باید بتوانند امنیت سیستم خود را تامین کنند. هرگونه مشکل در امنیت مربوط به این دستگاه‌ها می‌تواند باعث هک کیف پول شود. مهم‌ترین نکاتی که در مورد امنیت این سیستم‌ها وجود دارد به صورت زیر است.

  • از وای‌فای عمومی برای اتصال به اینترنت و کار با کیف پول استفاده نکنید. هکرها به راحتی می‌توانند امنیت کیف پول ارز دیجیتال کاربران متصل به وای فای‌های عمومی را دچار خدشه کنند.
  • کیف پول خود را به‌روز کنید و همواره از آخرین نسخه استفاده کنید. تیم توسعه‌دهنده کیف پول معمولا باگ‌ها و اشکالات فنی موجود در کیف پول را به مرور درست کرده و برنامه را به روز می‌کنند تا امنیت کیف پول ارز دیجیتال را تامین کنند.
  • از یک رمز قوی برای کیف پول خود استفاده کنید تا اگر گوشی یا لپ تاپ شما در اختیار شخص دیگری قرار گرفت، ورود به کیف پول و دسترسی به دارایی‌های آن امکان‌پذیر نباشد. اگر موبایل یا لپ تاپ شما به سرقت رفت، به سرعت کیف پول خود را در یک دستگاه دیگر باز کنید و رمز ارزهای خود را به یک کیف پول جدید انتقال دهید.
  • از سیستم‌های احراز هویت دو مرحله‌ای مانند «Google Authenticator» استفاده کنید. استفاده از این سیستم‌ها باعث می‌شود کار هکرها برای دسترسی به کیف پول بسیار سخت‌تر شود و امنیت کیف پول ارز دیجیتال حفظ شود.
  • از ذخیره کردن رمزهای مربوط به کیف پول خود در مرورگرها خودداری کنید. با انجام این کار امنیت کیف پول ارز دیجیتال تضعیف می‌شود.
  • با استفاده از آنتی‌ویروس قوی، از موبایل و کامپیوتر خود محافظت کنید. بسیاری از هک‌های انجام شده با استفاده از ویروس‌ها انجام می‌شوند و این کار برای مقابله با آن‌ها ضروری است.
  • به هیچ عنوان کلید خصوصی خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهید. هیچ پروژه ارز دیجیتالی، در هیچ مرحله‌ای از شما کلید خصوصی و عبارت بازیابی نمی‌خواهد. بنابراین، اگر شخص یا سیستمی از شما کلید خصوصی و عبارت بازیابی خواست بی شک دنبال کلاهبرداری و خدشه‌دار کردن امنیت کیف پول ارز دیجیتال شما است.
  • در صورت امکان از یک موبایل و سیستم کامپیوتری که نیاز به همراه داشتن آن نیست برای کار با کیف پول استفاده کنید تا احتمال سرقت آن را کاهش دهید.

عدم استفاده از برنامه‌های ناامن برای تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال

یکی از راه‌های نقض امنیت کیف پول ارز دیجیتال کاربران هدایت آن‌ها به سمت استفاده از  وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تقلبی است. بسیاری از هکرها با استفاده از لینک‌های تبلیغاتی و ایده‌های جذاب کسب درآمد، کاربران را مجاب به استفاده از وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های مورد نظر خود می‌کنند. استفاده از این برنامه‌ها ممکن است منجر به نفوذ ویروس به سیستم کاربر شود یا اینکه کاربر تطمیع شود و اطلاعات کیف پول خود را در اختیار سایت یا برنامه کاربردی قرار دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید، به پیام‌های تبلیغاتی که با عنوان دریافت رایگان بیت کوین و ارزهای دیجیتال به شما ارسال می‌شود اعتنا نکنید و تنها در پروژه‌هایی فعالیت کنید که نسبت به آن‌ها شناخت دارید. اگر به دنبال نصب یک نرم‌افزار هستید حتما از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های امن دانلود کنید و هنگام استفاده از وبسایت‌ها حتما به درست بودن حروف آن دقت کنید.

استفاده از چندین والت به منظور تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال

یکی از راه‌های کاهش ریسک مربوط به امنیت کیف پول‌ ارز دیجیتال گرم این است که به جای استفاده از یک کیف پول، دارایی‌های خود را در چند کیف پول نگهداری کنید. این مساله باعث می‌شود که کاربران در هنگام ایجاد مشکل برای یکی از کیف پول‌ها، تمامی دارایی‌های خود را از دست ندهند. استفاده از کیف پول‌های سیستم‌های مختلف نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کاربران باشد تا ریسک‌های امنیتی کیف پول‌های خود را افزایش دهند.

استفاده از چندین کیف پول باعث می‌شود که کاربران مجبور به نگهداری از چندین عبارت بازیابی باشند. یادآوری این عبارت‌های بازیابی و تامین امنیت آن‌ها کار را سخت‌تر می‌کند. لازم است نکات گفته شده در مورد نگهداری امن از عبارت بازیابی کیف پول، در این بخش نیز مورد توجه واقع شود تا امنیت کیف پول ارز دیجیتال تامین شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

استفاده درست از ابزارهای کیف پول ارز دیجیتال

یکی  از مشکلات مهمی که در ارتباط با تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال  وجود دارد، عدم دقت در استفاده از کیف پول ارز دیجیتال است. نکته اول این است که به هیچ عنوان تراکنشی را که خودتان در آن دخیل نبوده‌اید امضا نکنید. این روش می‌تواند برای خالی کردن حساب شما استفاده شود. مساله دوم دقت در ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال است.

اگر آدرس یا شبکه استفاده شده برای خرید ارزهای دیجیتال و انتقال آن‌ها اشتباه باشد، امکان بازیابی ارزهای ارسال شده وجود نخواهد داشت. یک نکته مهم دیگر در استفاده از کیف پول دیجیتال مربوط به  دریافت ارزهای دیجیتال است. برخی از کلاهبرداران با ارسال ارزهای دیجیتال تست در شبکه‌های تست، از کاربران پول دریافت می‌کنند این در حالی است که این ارزها برای تست هستند و هیچ ارزشی ندارند.

دقت به این مسائل می‌تواند به کاربران در دریافت ارزهای واقعی کمک کند.توجه به نهایی شدن تراکنش نیز بسیار مهم است. نهایی شدن تراکنش‌ها در بلاک چین‌های مختلف مدت زمان متفاوتی نیاز دارد. به عنوان مثال، در شبکه بیت کوین نهایی شدن تراکنش پس از 6 بلاک اتفاق می‌افتد که تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارد.

در شبکه‌هایی مثل «سولانا» و «فانتوم» این زمان در حد 1 ثانیه است. بنابراین، در انتقال ارزهای دیجیتال به زمان تایید نهایی تراکنش‌ها دقت کنید زیرا ممکن است کاربران با سواستفاده از این زمان نهایی شدن، تراکنش‌های جدید به شبکه ارسال کنند و تراکنش اصلی در شبکه ثبت نشود.

نگهداری توکن‌های اصلی ارز دیجیتال

بسیاری از توکن‌ها و کوین‌های ارز دیجیتال علاوه بر این که در شبکه اصلی خود وجود دارند با استفاده از پل‌های بلاک چینی در سایر بلاک چین‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار برای کمک به گسترش همکاری‌های میان بلاک چین‌های مختلف انجام می‌شود اما معمولا امنیت پروژه‌هایی که برای ایجاد توکن‌ها در شبکه‌های اصلی استفاده می‌شوند پایین است.

نگهداری توکن‌های ساخته شده در شبکه‌های فرعی ریسک از بین رفتن دارایی را دارد. بنابراین، اگر به عنوان سرمایه‌گذار بلندمدت در بازار فعالیت می‌کنید بهتر است ارزها را در شبکه‌های اصلی آن‌ها هولد کنید. به عنوان مثال، نگهداری خرید رمز ارز اتریوم و نگهداری آن در بلاک چین اتریوم امنیت بسیار بالاتری نسبت به نگهداری آن در شبکه‌هایی مثل زنجیره هوشمند بایننس دارد.

جمع‌بندی

تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال برای کاربران بازار رمز ارزها بسیار حیاتی و ضروری است. علاوه بر این، رعایت نکات امنیتی در ارسال و دریافت رمز ارزها نیز مهم است و عدم توجه به نکات گفته شده می‌تواند باعث از بین رفتن دارایی‌های دیجیتال کاربران شود. در این مقاله مهم‌ترین نکات در ارتباط با تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال بررسی شد.

برچسب های مرتبط

امنیت کیف پول

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *